Sunday, October 02, 2011

Siapa dia Ariyatna Adreuarsa?

Siapakah dia Puteri Ariyatna Adreuarsa?

Nama sebenarnya adalah Ariyatna Wisesa. Gadis ini adalah puteri sulung Maharaja Yura Wisesa. Dia seorang gadis yang rancak permainan ilmu bahasa, ilmu main pedang, ilmu sejarah, ilmu perubatan, ilmu ratna, ilmu peperangan seperti putera-putera Kerajaan Daluwarsa yang lain.

Walau bagaimanapun, maharaja berharap puterinya adalah pilihan terakhir mewarisi kerajaannya kerana Putera Aomiya atau Putera Aoriyan adalah sandaran harapannya.

Puteri Ariyatna adalah Puteri Daluwarsa dan seorang Puteri Daluwarsa yang berkahwin akan memberikan kuasa kepada suaminya memerintah.

Raja Yura Wisesa tidak mahu perkara itu berlaku. Hanya darah Wisesa patut memerintah Kerajaan Daluwarsa. Bukan darah Adreuarsa, apatah lagi orang kebanyakan. Arghh..Adreuarsa, jika keturunan mereka masih wujud di muka bumi, akan dicari hingga ke lubuk sungai atau celah batu. Selagi Putera Aomiya tidak mencapai umur kemahkotaan, Puteri Ariyatna tidak boleh berkahwin.

Lalu puteri itu,meninggalkan istana demi memperolehi kepercayaan ayahnya dan melafazkan ikrar setianya,"Raja Yura Wisesa, ayahanda ku. Aku mahu mencari restu dan kasih mu dalam kemegahan mu memiliki Putera Aomiya dan Putera Aoriyan. Aku mahu meninggalkan gelaran kurniaan mu yang membuang ku jauh daripada kepercayaan mu. Aku rela meninggalkan istana kemewahan ini demi untuk aku memberikan kegemilangan untuk mu."

"Aku Puteri Ariyatna anakanda Raja Yura Wisesa yang memerintah kerajaan Wisesa warisan Daluwarsa yang agung, berkelana mencari penawar kejahilan dan ketakutan yang menyelubungi bumi Daluwarsa, kitab hikayat yang agung, yang hilang lenyap bersama kebejatan Kerajaan Adreusarsa.

"Bumi Daluwarsa tidak lagi suci selagi darah Adreuarsa yang berdosa membasahinya. Aku Puteri Ariyatna menjadi saksi nenek moyang ku keturunan Adreuarsa adalah penderhaka. Selagi bunga Runya melata indah , selagi pohon Balusa tegak gagah, Daluwarsa selagi ada darah dan maruah, kemaraan mu akan ku patah dan Adreuarsa akan datang berserah."

Dan Ariyatna mengembara bersama Putera Aomiya. Dia juga bertemu teman lamanya si dua beradik anak pedagang hasil tani dari lembah gunung Memeri,Ramidri dan Ileus.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mungkin aku gila atau apa agaknya..tetapi aku tahu Ariyatna sedang menderita kerana masih belum menemui putera yang akan melengkapkan hidupnya. Ramul Adreuarsa. Dia musuh keluarga yang bakal menjadi kekasih.


Picture's Source:http://bestgamewallpapers.com/prince-of-persia/prince-and-sword

No comments: