Tuesday, October 04, 2011

Dunia Dua Dimensi

Mempunyai satu dunia yang lain pada waktu menjalani hidup dalam satu dunia yang serba keras dan membatu adalah memenatkan. Di pejabat, aku menganalisa data-data numerikal, memecahkan ia menjadi ayat-ayat dan gambaran yang boleh dibentangkan. Kadangkala sibuk mengarang kertas kerja dan kertas ringkasan yang langsung tak ringkas untuk pelaksanaan dasar atau dalam kata lain untuk 'kick start' pelaksanaan dasar baru untuk mencapai sesuatu sasaran yang khusus. Erghh...di sini, daya kreatif untuk merepek semahu apa yang aku suka adalah terlarang sama sekali..hehehe..

Di suatu dimensi yang lain, aku masih anak muda yang segar dengan pemikiran dan idea yang cerah seperti sedang melihat utopia. Atau boleh juga aku pilih untuk menjadi seorang anak muda yang menyusur jalan di pinggir hutan sambil menari-nari bersama bayanganku dan tatkala hujan gerimis, aku menyambutnya dengan senyum manis. Lalu di tepi jendela, dengan mejaku yang menghadap ke luar jendela yang menghijau dengan pepohon, aku menuliskan bait-bait cintaku yang diturunkan dari langit. Ilham dari Allah Yang Maha Agung dan Maha Mengetahui segalanya.

Begitulah aku dengan dunia dua dimensi ku. Terkadang aku ingin mencari kunci ke alam yang lagi satu dengan segera apabila dunia yang satu lagi kalut atau penuh kepuraan.
Di dunia yang satu lagi, aku menemui keindahan dalam jiwa. Perasaan aku bertukar menjadi bunga yang mekar dan berwarna. Yippaa....dan bibirku jadi merah kemilau seperti bibir Andrea yang manis setelah meninggalkan Miranda di hadapan 'fountain on the Place de la Concorde'. ..ahaks...layan kan saja..

No comments: