Thursday, February 25, 2010

Sebenarnya....

Sebenarnya aku sedang marah. Marah dengan manusia lelaki pembacul yang hidup atas penderitaan wanita. Menjadikan wanita mangsa atas kejahilan diri sendiri tetapi berlagak pusat alam semesta adalah tertumpu kepadanya.

Aku tidak menujukan ini kepada suamiku. hehehe. Nasib baik dia tidak masuk dalam kategori lelaki malaun ini. Aku baru selesai mengadakan misi khas menyelamatkan adikku daripada suaminya yang pijak semut tak mati tapi kaki pukul sepak terajang siram simbah air dan sebagainya sebagai kaedah penderaan.

Maka ada satu puisi yang pernah aku tulis sangat sesuai dengan lelaki malaun ini...

Seorang wanita adalah pejuang
Pejuang yang amat agung berbanding lelaki
Seorang wanita adalah mulia
Kemuliaannya tertinggi berbanding lelaki
Seorang wanita jiwanya besar dan tega
Tega dan besar jiwanya mengalahi lelaki

Seorang lelaki adalah pengalah
Pengalah yang enggan bicara kebenaran
Seorang lelaki adalah bacul
Baculnya hidup di atas derita wanita
Seorang lelaki jiwanya kejam
Kerana melunyai dan mencukur makna hidup wanita


Sebenarnya ada lelaki yang aneh lagi jahil konsep asas pemikirannya..bahawa isteri itu hamba kerana suami telah membelinya....bahawa isteri wajib menyerahkan semua gajinya kerna suami telah mengizinkannya kerja.

Bahawa aku percaya Allah SWT sentiasa memelihara dan membantu hambaNya yang teraniaya. Bahawa sesungguhnya suami yang menganiaya isteri dosanya sangat besar.

1 comment:

Misdhiaz said...

ada seorang lelaki yang tidak akan membuatkan kamu marah - arwah Ghaz..

aku sedangkan usahakan untuk membuka kembali blog peringatan d-hatikubicara.blogspot.com atas permintaan beberapa orang teman lama..