Thursday, September 10, 2009

ceritera cinta siapa...

Jika hidup ini boleh diatur seperti resepi cup cake..bahan ini bahan itu..bakar..jadi kek cawan comel. Tambah keceriaan dengan warna-warna krim yang gembira. Kalau semudah itu...hmm. Apa pula resepi kek cawan penuh cinta? Bagaimana warna dan rasanya? Bahan mana yang padan dan sesuai yang pabila oven membakarkan, wangian harum cinta suci kek cawan comel itu memenuhi segenap ruang dapurku.

Masih mencari jejaka yang menghargai rasa yang kaya dari kek cawan yang ku bakar. Selalu kecewa kerana kek cawan dihakimi dengan warna dan hiasannya yang cantik sahaja. Kalau cantik itu yang dipandang mewakili keenakkannya, maka bahan adunan yang menjadi kandungan rasa kek itu tidak perlu disusah-susahkan. Tak perlu memasaknya dengan hati. Tanpa hati, rasa akan mati. Tanpa hati, tiada cinta.

Hmmm...kek cawan penuh cinta. Siapa yang bakal menghargainya?

ceritera cinta si pembakar kek...kalau kek itu comel..comel lagi si pembakarnya.



Aku sukakan hidup yang mengujakan ini. Yang datang itu selalu mencabar, tetapi itulah guru. Guru yang mengajar aku mencipta teori-teori kemahiran kehidupan yang kuterapkan dalam kerja, perhubungan dan hidup. Utusan kata William Wirt, Peguam Negara Amerika ke-9, 2 abad lalu sangat mengesan dalam pemikiran. "Seize the moment of excited curiosity on any subject to solve your doubts; for if you let it pass, the desire may never return, and you may remain in ignorance."

Begitu juga cinta. Kita seharusnya menyenangi wanita dan kemudian jatuh cinta. Tetapi untuk jatuh cinta memang sukar, kerana wanita yang disenangi tidak semestinya boleh dicintai. Wanita itu seperti pemandangan yang indah, walau lense telah mengunci pandang atas keindahan itu, tidak semestinya akan berhasil foto yang indah. Sedang menunggu keindahan yang ajaib, yang mendatangkan perasan seperti aku jurufoto terhebat dunia... Sedang menunggu hati berkata, ya! inilah dia orangnya. Siapa dia yang bakal menyenangi aku?

ceritera cinta si tukang gambar...kalau foto itu unik..unik sungguh si jurufotonya.


ceritera cinta siapa...