Monday, September 18, 2006

Kembara Ke Nigeria

Salam teman semua, sebenarnya catatan pengembaraan ke Siam masih belum selesai. Catatanku tempoh hari terhenti pada kembara hari kedua. Nah, bila pulang dari Nigeria, aku bersemangat hendak menyambung semula catatan kembara lengkap bergambar hari ketiga di Siam. Gambar-gambar itu ku simpan dalam desktop pejabat. Aduh! 14 hari tak jejak pejabat, blogspot kena banned. Mana mungkin! Pasrah (dalam hati marah), aku tiada perasaan hendak memindahkan gambar-gambar itu ke dalam thumb drive, supaya nanti kemudiannya dapat dipostkan di sini. Biar sampai situ saja!

Jadi di sini aku terus saja kepada catatan pengembaraanku ke Nigeria, negara bekas jajahan British di Afrika yang memperoleh kemerdekaannya pada 1 Oktober 1960. Terbang ke Afrika memang meletihkan. KL - Dubai - Lagos - Abuja (penerbangan + transit) ambil masa 26 jam. Transit di Dubai kerana mengelakkan terbang dengan British Airways (MAS tak ada penerbangan terus ke Abuja). Almaklum dengan isu Lapangan Terbang Heathrow, makanya terbang aja dengan Emirates. Orang kulit putih selamba aja naik sekapal dengan pak arab. Tak takut pun. Heh.




Penduduk Nigeria beragama Islam (50%), Kristian (40%) dan menganut kepercayaan animisme (10%). Bila dapat tahu ia negara Islam dan mengamalkan undang-undang syariah (12 negeri daripada 36 negeri + 1 wilayah sahaja), kurang sikit kerisauan pasal makanan halal. Hah! Iyelah tu! Sarapan pagi pun berhidang daging yang membuang selera tu!




Tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Lagos, salah satu bandar di Nigeria, kami dibawa menaiki van dengan diiringi oleh kereta peronda polis ke lapangan terbang domestik, juga di bandar Lagos. Penerbangan domestik sangat-sangat mengerikan. Tiket kami tidak ada boarding pass, staf kaunter cuma tulis dengan pen saja nombor tempat duduk kami. Haru-biru pun ada. Bila nak terbang, sesama dia keliru dengan kehadiran kami. Macam mana orang asing muncul naik penerbangan domestik. Nasib baik kasi naik, kalau tak kasi, alamat mogok tak tidurlah kami.


Tiba di Abuja, mendarat di lapangan terbangnya agak tua, sempit dan tidak ada rupa lapangan terbang. Gatal tangan nak merakamkan suasananya dengan lensa kamera, tiba-tiba aku disergah oleh sekuriti airport. Bukan main marah, siap nak rampas kamera lagi, siap tanya sama ada aku ni reporter! Nasib baik orang kedutaan Malaysia ada. Selamat kemala ratnaku (kamera) hehe...

Kisah ini baru penceritaan tentang satu hari campur 2 jam pengembaraan merentas Selat Melaka, Teluk Bengal, Laut Arab, Teluk Parsi dan separuh benua Afrika. Ada masa, ada peluang, ada talian internet campur tidak di banned di kawasan luar pejabat, maka akan disambung.





Sunday, September 03, 2006

Kembara ke Negeri Siam 2



Kembara hari kedua bermula menuju ke perkampungan Puak Karen, berleher panjang. Pagi yang indah dengan pemandangan sawah padi.






Wanita di sini memakai gelung di leher. Gelung ini boleh mencapai berat sehingga 14 kilogram. Sebenarnya, bukan leher mereka panjang, tetapi bahu yang jatuh akibat menampung berat gelung.






Berhenti makan nenas yang dijual tepi jalan. Manis dan sedap.







Kedai makanan halal di Chiang Rai. Makan tengah hari di sini. Sup dagingnya sedap betul. Sampai sekarang masih terbayang. Fuh!









Pintu gerbang ke masjid. Lorong masuk di celah-celah bangunan kedai.








Tenang dan tenteram kawasan masjid ini.










Selesai makan tengah hari, singgah di sempadan siam-myanmar. Di sini barang kemas seperti batu-batuan ratna mudah didapati. Pintu gerbang biru itu adalah sempadan Myanmar.




Perjalanan hari kedua belum selesai. Nantilah, balik dari Nigeria aku postkan kat sini. Teman-teman semua, aku akan kembara pula ke Afrika Barat. Sekadar melunaskan tugas-tugas rasmi dan akan kembali pada 14 September 2006 ini.

Salam dan salam temu kembali nanti.