Monday, June 05, 2006

Rupa Sebuah Rindu


Kasih, biar kau tahu rupa sebuah rindu
Kerana merindui itu sengsara rasa
Walau indah ujana kayangan
Intan dan puspa serasa penjara

Kasih, rupa sebuah rindu
Bak pucuk yang menjulang
Meraih sinar sang mentari terang
Labuhnya malam bagai penghujung
Ditelan sepi kelam yang tak bertepi
Itulah pautan rindu menduri hati
Kasih, rupa sebuah rindu
Bak pantai yang dibisikkan alunan laut
Disapa dan dibelai dalam pelukan ombak
Surutnya sang laut bagai takkan bertaut
Memilukan atma duka lara sebuah penantian
Itulah deburan rindu merawan jiwa

Kasih
Kerana rindu sang rama-rama hilang warna
Kerana rindu si bunga tanjung hilang harum
Kerana rindu sang Cinta menjadi penyair
Kerana itulah rupa sebuah rindu

Ratna Alam @ Ariyatna
Aku rindu pada dia, sepertimana Ariyatna rindu pada Rameulnya.
Aku rindu pada dia, seperti mana Jediadri rindu pada Obi Wan Kelubinya.
Aku rindu dalam kembara ku, sepertimana dia dalam kembaranya merindui aku.
Demi kembara yang tidak pernah usai,
Demi kembara yang menuntut pedangmu,
Demi kembara yang melelahkan kudamu,
Demi kembara yang mengikis perisaimu,
Leonidas Spartacus, kuatlah usahamu,
Moga jaya yang direstui Ilahi itu milikmu.
"terbanglah wahai camar cintaku, terbang mu demi mengejar sebuah impian dan harapan, dan kepulangan mu adalah penawar kerinduan, dan aku jua akan terbang seperti sang rama-rama yang mengejar impian, dan aku akan pulang kerana akulah penawar kerinduan mu"

3 comments:

hanif_dewa said...

huh mendalam sekali...

Gelembai said...

bolehkah Tuhan menjadi kekasihku?

Gelembai said...

dan kemudian aku jadi perindu....