Monday, May 29, 2006

Demi Kehidupan Serba Saduran


Kehidupan ini saduran
Di atas pandangan mata
Ada lapis-lapis yang gelap
Memberati kelopak mata akal
Bersusun memenuhi jiwa manusiawi
Seperti rak-rak yang memuati khazanah
Di perpustakaan Cordoba

Hamparan cinta yang memenuhi dada
Adalah pengisian makna-makna
Ini lapisan untuk ku, namanya darjat
Ini lapisan untuk ku, namanya kaya
Ini lapisan untuk ku, namanya gaya
Hamparan yang melebarkan dada manusia
Lantas menjepit kiri dan kanan pintu jiwa
Lantas membutakan kiri dan kanan mata rasa
Daripada menikmati luas hakikat yang memenuhi langit

Berperut rasa inilah hidup
Berjantung debar inilah nyawa
Berhembus nafas inilah nyata
Ini lapisan untuk ku, namanya darjat
Ini lapisan untuk ku, namanya kaya
Ini lapisan untuk ku, namanya gaya.

Lapis-lapis yang gelap terlalu rapat
Mengatapi ruang-ruang berakal
Tiang-tiang tebal yang sebal
Membentengi kehidupan saduran
Manusia buta pandangan hakikat
Manusia tuli kemerduan irama nikmat
Manusia menghidupi ukuran duniawi
Lalu terkatup kelopak mata nilai diri
Demi kehidupan serba saduran


29 Mei 2006 (Shah Alam)

Aku hidup di sekitar manusia-manusia yang menjadi tukang ukur. Yang sentiasa mengukur-ukur kehidupan manusia lain. Aku jadi orang bersalah kerana tidak mengikut kayu ukur yang telah dipacakkan di tengah kumpulan kehidupan yang menyekitari aku.

Aku jadi orang bersalah kerana bersederhana dalam hidup. Aku jadi orang bersalah kerana mahu menghindari hidup berhutang demi gaya dan keselesaan. Aku jadi orang bersalah kerana sanggup meredahi hujan dengan kenderaan pacuan 2 roda ku. Aku jadi orang bersalah kerana koleksi pakaianku tidak bertambah. Aku jadi orang bersalah kerana tidak memakai sepatu dan tas tangan berjenama. Aku jadi orang bersalah kerana menjamah juadah murah. Aku serba-serbi bersalah.

Walau bagaimana bersalahnya aku ini dalam perbicaraan mahkamah itu, aku tersenyum kerana saksi ku adalah aspirasi kehidupan yang sentiasa menunjuki jalan bahawa keindahan dan kebahagiaan adalah lebih daripada ukuran-ukuran sedemikian.

Semuanya adalah daripada Ilahi. Milik Ilahi.

~~~~~

Sajak di atas ku bingkiskan buat diriku dan buat teman-teman yang sedang berlawan dengan kesaduran dunia masa kini.

Teringat kata-kata cikgu Luo Pu Ti kepada murid-murid kelasnya semasa mengajarkan bahasa Korea.

*“Jika dilanda masalah atau kesunyian. Bacalah sajak. Kerana sajak membuatkan kita merasai bahawa kita adalah insan paling bernilai dalam dunia.”
Seorang muridnya, Zhao Bi yang sebatang kara. Tiada ayah, ibu mahupun adik beradik. Tiada teman akrab untuk berkongsi cerita. Memelihara kucing sebagai teman bicara kerana bimbang jadi bisu. Tinggal di bilik kecil di kawasan setinggan. Menderita tumor tetapi tiada kemampuan untuk mengubatinya. Lalu dia memiliki semula semangat hidupnya kerana seorang guru yang mengajarkan bahawa dirinya paling bernilai dalam dunia.
Terima kasih cikgu! Terima kasih Sifu! Selamat Hari Guru!

(*Petikan daripada episod 16 Drama Korea - Biscuit Teacher and Star Candy)

No comments: