Monday, October 17, 2005

Nyawa Ramadhan

Titisan hujan mendamai rasa
Menemani sunyi hening malam
Membuai sendu tangis seorang hamba
Yang menadah tangan kepada Ilahi
Di suatu sudut sendi dunia

Ya Rabbul Ilahi
Aku melihat kasih sayang Mu
Dalam titisan hujan yang menyuburkan benih
Dalam sinar mentari yang mendirikan pepohon
Dalam serba kejadian dengan kekuasaan Mu

Ya Rabbul Ilahi
Aku mencintai Mu
Cukupkah cinta ku dengan persaksian bicara
Cukupkah amal ku dengan sedemikian alpa

Ya Tuhan Ya Rabbul Izzati
Aku melihat kasih sayang Mu terlimpah
Untuk dikutip sekalian hamba
Tanpa memilih dan melebihkan seorang hamba dengan yang lain

Ya Tuhan Ya Rabbul Alamin
Aku bertemu keindahan dalam ruang kasih Mu
Nyawa ramadhan penuh kemuliaan
Bernafas dalam kelembutan
Mendengarkan alunan suci kitab al-Karim
Menidurkan dalam kerinduan untuk menemukan
Esok masih Ramadhan untuk bertekun menghadap Ilahi



Puisi mencermin rasa akan kerinduan insan terhadap ramadhan.
Aku rindukan Ramadhan, mohon daripada Mu Ya Tuhan kurniakan aku kekuatan untuk mengisikan hari ku dengan keredhaan Mu.

6 Oktober 2005/2 Ramadhan 1426

No comments: