Monday, October 24, 2005

Eureka

aku tidak pantas
menjadi sebijak al-battani atau khwarizmi
perahan ilmu setinggi itu
tak mungkin ku kecapi
namun usaha dan keyakinan
tetap membatasi segala-gala
namun aku masih terperangkap
dalam rumus-rumus yang tak dapat di rungkai
terkadang aku tak dapat membeza
antara linear dan algebra
terkunci aku antara teori arimhetic
terpenjara aku dalam beribu ungkapan
yang gagal ku tafsirkan
ku cari keazaman dan semangat positif
sedang negatif aku tolak jauh dari fikiran ku
aku cekalkan jiwa
gandakan usaha
berharap agar aku dapat menjeritkan
eureka! eureka!
sebagaimana betapa bangganya
Archimedes mengakhiri kekalutan fikirannya
dengan kejayaan

4A3 / 1995


Puisi ini terhasil ketika aku di bangku sekolah. Pertandingan puisi sains dan matematik di sekolah. Aku hantar dua puisi, tapi satu lagi sudah hilang. Sangat menyayangi puisi ini kerana ia membawa makna yang mendalam kepadaku sebagai seorang pelajar ketika itu.

No comments: